Vyhledávání


Kontakt

Jendova pojízdná škola snowboardingu
Obchodní 1318
252 19 Rudná

(na horách nás nejčastěji
potkáte v Černé Říčce
v Jizerských horách)

KDYŽ NEJDE HORA K VÁM, JENDA VÁS K HOŘE DOVEZE!

+420 603 922 444

E-mail: kuejchaj@volny.cz

Rady a porady

Jak dlouhý má být snowboard?

Stručně řečeno: k bradě. Prkno může být i o něco kratší (na freestyle) nebo delší (na freeride). Dalším kritériem je váha. Každé prkno je určeno pro určitou váhovou kategorii - např. 60-75 kg, do níž byste se měli vejít. Pokud jste na její spodní hranici, prkno pro vás může být příliš tvrdé (bude hůř točit) a naopak, pokud jste na její horní hranici, prkno může být příliš měkké (přetáčivé).

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz

Jak vybrat správnou velikost snowboardové boty?

Boty je nutné vyzkoušet, každý výrobce má tabulku velikostí trochu posunutou. Obecně platí, že snb bota bývá asi o 1 číslo větší než konfekční. Takže pokud máte normálně např. 43, bude vám pravděpodobně sedět bota 44. Kritériem optimální těsnosti je, že při napnuté noze se prsty mohou zlehka dotýkat přední stěny (ne na ni tlačit) a po jejím pokrčení do snowboardového postoje tlak na prsty pomine (pata zaleze dozadu). Bota se totiž rychle "rozšlápne" a překvapivě zvětší. A v příliš velké botě, v níž noha cestuje dopředu nebo dozadu či se zvedá pata, nemůže jezdec prkno pořádně ovládat.

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz

Jak je to s velikostí bot a vázání?

Každý výrobce má většinou 3-4 velikosti vázání značené podobně jako oblečení: S, M, L, XL. Několik velikostí bot pak pasuje optimálně do konkrétní vel. vázání: např. boty 42-45 do vel. L (prověřujte vždy konkrétní botu a vázání). Zjednodušeně řečeno: velká bota se do malého vázání prostě nevejde a malá bude ve velkém "plavat". Nechte si vždy doporučit nebo raději osobně vyzkoušejte, jak bota ve vázání sedí a zda jde dobře utáhnout. Většinu vázání lze ještě v rámci konkrétní velikosti seřizovat - zkracovat/prodlužovat baseplate (zákl. desku), zkracovat/prodlužovat pásky. 

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz

Má cenu kupovat použité nášlapné vázání (měkké)?

Po pravdě řečeno ne. Před 5-ti a více lety nášlapná vázání frčela, téměř každá značka měla nášlapný model vázání a bot ve své nabídce. Zásadní problém byl, že každá značka měla svůj systém, který byl nekompatibilní s jinými systémy. Bylo proto nutné kupovat vždy vázání a boty od stejné značky. Nyní je nášlapné vázání "out" nejen kvůli složitosti a zranitelnosti mechanických nášlapných systémů ale také kvůli vysoké ceně. Pokud nechcete klasické přezkové vázání, vyzkoušejte americký systém Flow s výklopnou patou (používáme a můžeme doporučit) nebo jiné systémy např. od APO nebo K2. Nášlapná vázání v původní formě se dnes udržela jen u tvrdých (alpine) snowboardů, na nichž se používají přezkáče (snowboardové), za všechny jmenujme systém Intec od firmy F2.

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz

Nejsem na snowboard starý? Je mi 30, 40, 50, 60+ ?

V žádném případě. Člověk je jednak tak starý, jak se cítí a na co se cítí... Pokud vás neomezuje nějaký zásadní problém (záda, klouby, vazy), můžete s výukou začít a na snowboardu skotačit v jakémkoli věku. Naopak většinou čím starší snowboarďák, tím více bere snowboard jako sport a méně jako společenskou záležitost. Snowboard je o svobodě, o hledání cest z kopce dolů. Někdo jede po sjezdovce, někdo se cestou zastaví ve snowparku, někdo jede lesem a někdo si uplácá skokánek a na kopci zůstane... Začátky jdou někomu rychleji, někomu pomaleji, ale od okamžiku, kdy člověk pochopí základní principy a začne tvořit oblouky, se s každou další jízdou zlepšuje a ježdění mu přináší radost. Mění se jen podmínky: sklon a náročnost svahu, typ sněhu...

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz

Jaká hrozí při snowboardingu zranění a jak jim předcházet?

Na začátku výuky je důležité naučit se "pádovou techniku" vpřed (frontside) i vzad (backside). Zpočátku jsou nejvíce ohroženy ruce - zápěstí, proto je třeba za prvé si bezpečné pádání vyzkoušet a za druhé chránit se vhodnými ochrannými pomůckami. Ruce nejlépe ochrání protektor zápěstí (může být integrovaný v rukavici nebo zvlášť).
Vzhledem k tomu, že snowboarďák má obě nohy upnuté do vázání, může s prknem klidně udělat i kotrmelec a nohy se mu nezamotají jako lyžaři. Nohy jsou proto ohroženy méně s výjimkou nárazů do kolen - proto se vyplatí použít chrániče kolen.
Záda - celou páteř a kostrč ochrání páteřák, pro začátek, kdy se padá více, je také příjemné mít polstrované trenky (shorts), které vás ochrání při backsidových pádech.
Na hlavu patří v každém případě helma - klasický je pád na záda směrem z kopce dolů, kdy hlava může setrvačností udeřit do svahu.

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz

Jaký je rozdíl mezi měkkým a tvrdým snowboardem a na jakém je lepší se začít učit?

Na měkkém (někdy také freestylovém) prkně se jezdí v měkkých botách a měkkém vázání. Na tvrdém (někdy také alpském nebo slalomovém) snowboardu se používají přezkáče (snowboardové - ne lyžařské) a tvrdé vázání. Měkké prkno je přibližně symetrické a většinou dvousměrné, tvrdé je asymetrické s jasně odlišitelnou špičkou a patkou (většinou připomíná širokou lyži) a většinou jednosměrné. Na tvrdém prkně se jezdí především řezaný oblouk ve vysokých rychlostech na ideálně upravené sjezdovce (pěkné video např. zde). Proto je lepší začít se učit na měkkém prkně a ve fázi, kdy již začínáte dělat řezané oblouky, je optimální přejít na tvrdé prkno.

Speciální (české) carvingové stránky naleznete zde.

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz

Jak moc vadí, když špička boty přesahuje přes okraj prkna?

Tohle je důležitá otázka... Vzhledem k poměru velikosti nohy a šířky prkna a k obvyklým úhlům vázání přesahuje bota téměř vždy okraj prkna. Malý přesah (do max. 2 cm) nevadí a dokonce je žádoucí. Pokud bota okraj prkna nepřesahuje, špatně se přenáší tlak na hranu. Při malém přesahu je naopak přenos síly na hranu optimální. Při velkém přesahu dochází ke kontaktu špičky boty s terénem, což na tvrdém podkladu může mít za následek nepříjemný pád, protože bota přeruší kontakt mezi hranou prkna a terénem. Při přesahu boty hraje roli rovněž kvalita zpracování boty (zvednutá, podseknutá špička), výška vázání (polstrovaný pedál/rampa) a další požadavky vyplývající z jízdního stylu. Proto není vždy nutné přecházet na tzv. "wide" (široké) prkno, což při dotazu na velikost boty a šířku prkna bývá doporučení většiny prodejců, ale mnoho lze doladit jinými prostředky. Wide prkno ve stejné délce bude mít totiž jiné vlastnosti než prkno o normální šířce ("normal"), takže jezdec při přechodu na "wide" může být překvapen jiným chováním prkna, než na jaké byl zvyklý u normální šířky. Vtip je v tom, najít pro svoji velikost nohy (resp. boty - a tady záleží také na výrobci, jak kvalitně botu zpracoval) prkno co nejužší, u něhož nedochází ke škrtání boty o terén. Zbytečně široké prkno bude jezdci připadat pomalé a tupé...

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz

Co si vzít s sebou na první lekci (jednodenní kurs)?

Oblečení: jako na lyže nebo snowboard, u lyžařského jen pozor na příliš těsné kalhoty. První den se budeme hodně válet po zemi, vstávat a sedat si, takže kalhoty by měly být volnější. Dále dobré rukavice (+ klidně jedny náhradní).

Ochrana: helma (určitě), páteřák (dopručeno), chrániče zápěstí (doporučeno), chrániče kolen (doporučeno) a polstrované kraťasy (doporučeno). Čím více ochranných pomůcek, tím bezpečnější a komfortnější výuka. Ale ten první den se obejdete beze všeho s výjimkou helmy. Ostatní chrániče využijete postupně při svém snowboarďáckém pokroku nebo - a to bychom vám výslovně doporučili - při výuce na tvrdém zmrzlém podkladu.

Svačiny a pití: s sebou dle libovůle, u sjezdovek bývají všude kiosky s občerstvením a poblíž i hospoda.

Na cestu zpět: suché oblečení (hlavně kalhoty) - zvažte kvalitu svých kalhot dle vodního sloupce, nepromočí-li se nějak zásadně, není to nutné.

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz.

Co je to camber, rocker a hybrid?

Tato tři anglická slova popisují, jaký tvar má průhyb snowboardu.

Donedávna jste to nemuseli řešit. Klasický průhyb snowboardu vůči rovině tvořilo vyklenutí směrem nahoru. Nezatížený snowboard se dotýkal roviny pouze na dvou místech - tomuto průhybu se říká CAMBER.

Asi před čtyřmi lety začali někteří výrobci (Lib Tech s modelem Skate Banana a K2 s modelem Gyrator) s průhybem snowboardu experimentovat. Inspirací jim byl tvar surfařského prkna, které je prohnuté jako banán. Tomuto prohnutí se říká ROCKER (pozor - někdy se používá termínu "reverzní camber"). Tento experiment měl velký úspěch a v následujících letech nabídli i ostatní výrobci řadu modelů s rockerem. Snowboard s rockerem je točivější, má minimální kontakt hrany s terénem (využití např. při jibbování) a také má výborné jízdní vlastnosti v prašanu (nádherně "plave" a není třeba tolik zatěžovat zadní nohu). Není vhodný do rampy a pro rychlou jízdu s carvovým stylem oblouku a také ztrácí "pop" (pružnost prkna nutná pro odraz) při "ollie" (skok z patky prkna).

Logickým vyústěním střetu těchto dvou světů - camberu a rockeru - je kombinace obou nazývaná HYBRID. Snowboard s hybridním průhybem kombinuje v podélném řezu prknem camber a rocker tak, aby prkno mělo požadované jízdní vlastnosti. Např. camber mezi vázáními a rocker před a za vázáním (na špičce a patce snowboardu). Takové prkno je výborné v prašanu, ale jede dobře i na upravené sjezdovce a na tvrdém podkladu. Hybridních kombinací je celá řada (vč. tzv. "plochého" camberu nebo rockeru - označovaného někdy "flat" nebo "zero rocker" apod., kdy je příslušný úsek prkna rovný), záleží na výrobci.

Co z toho plyne pro normálního snowboarďáka? Že dalším kritériem při koupi nového prkna bude kromě: délky, šířky, tvrdosti, typu (freestyle, freeride atd.) také typ PRŮHYBU, tedy: CAMBER, ROCKER nebo HYBRID.

SHRNUTÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ:

CAMBER: lepší kontrola nad prknem při průjezdu oblouku a při vysokých rychlostech. Hrana je v kontaktu se sněhem po celé délce. Jezdec může rychleji přecházet z hrany na hranu (navazovat oblouky), při výjezdu z oblouku prkno akceleruje. Prkno je stabilnější a přesnější na tvrdém podkladu. Větší pop při odrazech.

ROCKER: snazší zatáčení bez kousání hran (především při jibbovacích tricích, doskocích a dotáčení triků), prkna bývají měkčí a dávají jezdci "skejťácký" pocit z jízdy, výborné jízdní vlastnosti v prašanu (prkno opravdu surfuje). Celkově méně agresivní, uživatelsky komfortnější (snazší na ovládání, odpouštějící chyby).

HYBRID: snaží se kombinovat to nejlepší z obou. Tvary průhybu se liší model od modelu. V tomto případě je nutné nastudovat jízdní vlastnosti prkna u výrobce a posoudit, zda uvedený model splňuje vaše kritéria.

Svoje dotazy nám můžete také zasílat mailem na kuejchaj@volny.cz.